Pion
Pionii avansează în linie dreaptă cu un pătrat. Nu se pot deplasa lateral, diagonal sau orizontal.
Dacă un pion nu a fost mutat încă în joc, există o excepție de la această regulă. Un pion poate avansa două pătrate într-o singură mișcare dacă nu a făcut-o deja. Cele două pătrate trebuie să fie goale. Jucătorul are, de asemenea, opțiunea de a muta piesa cu un pătrat.
Un pion se poate mișca în diagonală numai atunci când captează o piesă inamică. Pe fiecare dintre spațiile diagonale din stânga sau dreapta piesei, pionii au opțiunea de a captura piesa acelui jucător. Pionul se va mișca în diagonală pentru a înlocui piesa capturată ca parte a capturii. Un pion nu se poate mișca în diagonală fără să capteze sau să captureze o piesă care este adiacentă acestuia în orice alt pătrat.
Rook (Castel) (Castel)
Turnul, adesea cunoscut sub numele de castel, are capacitatea de a muta orice cantitate de pătrate pe rândul (rangul) sau coloana (fișier) curent. Când se deplasează într-o zonă care este deja ocupată, poate apuca bucăți de culoare opusă, deoarece nu poate trece prin părți de aceeași culoare. Din orice motiv, nu se poate mișca în diagonală.
Cavaler
Singura piesă de șah care se poate deplasa „prin” alte piese „sărind” peste ele este cavalerul. Se deplasează peste bucăți de orice culoare în timp ce se mișcă și captează piese ca de obicei, aterizează pe un pătrat ocupat de o bucată de culoare opusă. Nu este permisă deplasarea într-un pătrat ocupat de o piesă de aceeași culoare.
Cavalerii călătoresc într-o formă de „L” predeterminată: două pătrate înainte, înapoi, stânga sau dreapta, urmate de un pătrat orizontal sau vertical, sau invers, completând forma „L” cu două pătrate orizontal sau vertical.