Sah pe internet

Pionul Email
piese de sah pionPionul este piesa prezenta in numar cel mai mare intr-un joc de sah, exista cate 8 pioni pentru fiecare jucator. Scopul pionilor este asemanator cu cel al corpului celui mai numeros uman dintr-o armata din realitate, avand functia soldatilor lipsiti de orice grade militare. Pionii sunt considerate piesele cu valoarea cea mai scazuta din jocul de sah, fiind frecvent "sacrificati" cu scopul de a obtine o pozitie superioara sau mascand un atac ulterior asupra adversarului. Nu intamplator, se foloseste frecvent in vorbirea obisnuita expresia "a sacrifica un pion" cu intelesul unei investitii mici pentru un rezultat ulterior major.

Mutarea pionilor in jocul de sah
in diagrama 1 sunt prezentate mutarile posibile ale pionilor.

    * Pionii pot muta doar cate un camp si numai inainte, pe verticala, daca acel camp este liber.

   1. Este cazul pionilor albi de la a2 si e7 care pot muta la a3, primul, respectiv la e8, al doilea.
   2. Este, de asemenea, cazul pionilor negri de la d2 si h7, care pot muta la d1 si h6.

    * Exista doar o singura exceptie in cazul mutarii pionului doar un camp, numai inainte. Daca pionul nu a fost mutat deloc, adica se afla de la inceputul jocului pe campul pozitiei initiale (vedeti diagrama 2), atunci poate fi mutat, doar o singura data, doua campuri, pana la jumatatea "campului de batalie", care este tabla de sah.
          o Este cazul pionilor albi a2 si c2 care pot fi mutati nu numai la a3 si c3, dar si la a4 si c4.
          o Este, de asemenea, cazul pionilor negri de la f7 si h7, care pot fi mutati fie la f6 si h6 sau la f5 si h5.

pion atac capturareAtacul si capturarea
Spre deosebire de celelalte piese ale jocului de sah, care ataca exact pe directia lor de mutare, pionii se deplaseaza intr-un fel, pe verticala, si ataca, respectiv, captureaza piese adverse pe diagonala.

in diagrama 1, este cazul pionului alb de la b6 si a celui negru de la g3. Pionul alb de la b6 poate inainta doar un camp, la b7, dar ar putea captura orice piesa adversa aflata fie la a7 sau la c7. Similar, pionul negru de la g3 poate inainta doar un camp, la g2, dar ar putea captura orice piesa adversa aflata fie la a7 sau la c7.

O forma speciala de atac si capturare, numita en passant, se poate aplica numai capturarii unui pion de catre alt pion in conditii speciale (vedeti diagrama corespunzatoare). Pionul expus atacului si capturarii en passant trebuie sa fi fost mutat doua campuri trecand pe langa cel advers, deci fiind in campul sau de atac. Dreptul de capturare en passant se pierde, daca captura nu reprezinta miscarea urmatoare.

blocarea pionilorBlocarea pionilor
Datorita mobilitatii reduse a pionilor, acestia nu trebuie intotdeauna capturati. Uneori, din ratiuni de strategie, este preferabila blocarea acestora. Blocarea pionilor se realizeaza prin plasarea unei piese adverse pe unicul camp pe care pionul ar putea muta la un moment dat.

Blocarea poate fi eficienta in multe cazuri, dar poate fi si o sabie cu doua taisuri, intrucat prin blocarea pionilor nu se realizeaza si anularea functiei de atac a acestora. Chiar blocati, pionii pot, evident, ataca si captura pe diagonala.

Ca o curiozitate, un pion poate avea un numar de maxim 4 (patru) mutari, de exemplu in urmatoarea situatie, cu albul la mutare: Alb: pion e2; Negru: pion d3, pion f3. In aceasta situatie, albul poate: 1. captura pionul negru din d3; 2. captura pionul negru din f3; 3. muta la e3; 4. muta la e4.

Transformarea pionilor in piese majore
Desi considerat modest si lesne de sacrificat, totusi pionului i se rezerva un loc special in jocul de sah, putand deveni orice piesa majora doreste jucatorul (regina, turn, cal sau nebun), cu exceptia regelui.

La capatul cursei sale solitare pe verticala, daca scapa de toate pericolele de captare sau blocare, orice pion se poate transforma intr-o alta piesa majora, care devine activa in clipa transformarii.

Spre exemplu, in diagrama 1, daca pionul negru de la d2 sau cel alb de la e7 fac miscarile finale la d1, respectiv la e8, se transforma fiecare intr-o alta piesa majora de aceeasi culoare. Totusi, la schimbarea pionului sunt preferate reginele, din motive evidente, ce sunt forta si mobilitatea lor.

Teoretic, orice jucator de sah are la inceputul jocului alaturi de o regina, alte 8 potentiale regine, daca toti cei opt pioni ar fi transformati, la limita, in regine. Acest amanunt, adesea uitat, al puterii "modestului" pion da un cu totul alt inteles faimosului citat al lui Napoleon Bonaparte referitor la "bastonul de maresal" purtat de fiecare soldat in ranita sa.

pioni pozitia initialaPozitia initiala a pionilor
in diagrama 2, se observa dispozitia initiala a pionilor intr-o partida de sah. Pionii albi ocupa linia a 2-a a tablei, iar cei negri linia a 7-a. in spatele pionilor, protejati de acestia se gasesc asa zisele piese majore: regele, regina, cate doi nebuni, doi cai si doua turnuri.

Este demna de remarcat protejarea totala a ambelor "armate" la inceputul jocului. Piesele majore se gasesc indaratul pionilor, protejate de acesti, iar pionii pot ataca fiecare camp al liniilor 3 pentru alb si 6 pentru negru, de doua ori, cu exceptia campurilor laterale, ce sunt atacate doar o singura data, dar care sunt protejate de marginea tablei.