Sah pe internet

Sah
Nebunul Email
piese de sah nebunNebunul este una din piesele folosite la sah, la ince[utul jocului fiecare jucator are doi nebuni, asezati intre unul dintre cai si rege sau regina. Cu alte cuvinte, nebunii albului sunt asezati la inceput pe campurile c1 si f1, iar nebunii negrului pe c8 si f8.

Nebunul poate muta oricate patratele, dar numai pe diagonala. Nebunul nu poate sari peste alte piese. in diagrama alaturata se poate vedea cum muta nebunul. Datorita mutarii pe diagonala, un nebun ramane intotdeauna pe campuri de aceeasi culoare. Cum la inceputul jocului un nebun sta pe un camp negru, iar celalalt pe un camp alb, cei doi nebuni se mai numesc si nebun de alb si nebun de negru.

Pentru ca nebunul are acces la numai 32 din campurile tablei, este considerat mai slab decat turnul, care are acces la toate cele 64 de campuri ale tablei de sah. In plus, un turn pe o tabla goala ataca 14 campuri, in timp ce un nebun ataca intre sapte si treisprezece campuri, in functie de pozitie. Un turn este echivalentul aproximativ al unui nebun si a doi pioni.

Nebunii au cam aceeasi valoare ca si caii. Nebunii castiga in putere spre sfarsitul jocului, pentru ca numarul de piese de pe tabla scade si astfel se elibereaza linii de atac pentru ei. Pe o tabla goala, nebunul poate fi activ pe amandoua partile in acelasi timp, pe cand calul se deplaseaza mai greu dintr-o parte intr-alta a tablei. intr-un final de joc cu putine piese ramase, o pereche de nebuni este neindoielnic mai puternica decat un nebun si un cal sau o pereche de cai. Un jucator avand o pereche de nebuni are o arma strategica ce consta in posibilitatea de a face multe schimburi de piese care sa duca la un final de joc avantajos.
 
 
Piesele de sah Email
La inceputul unei partide de sah fiecare jucator are 16 piese: 8 pioni, 2 turnuri, 2 nebuni, un rege si o regina. Un jucator va juca cu piesele albe iar celalalt cu piesele negre. Urmatoarea imagine ilustreaza pozitia pieselor pe tabla de sah:
 
pozitia pieselor de sah pe tabla
 
In sah orice piesa cu exceptia pionului este considerata piesa majora. Piesele majore se impart in doua grupe: piese grele (turnul si regina) si piese usoare (nebunul si calul). Fiecarei piese ii este atribuit un punctaj, astfel regina primeste 12 puncte, un turn 6, un nebun 3 (4) si calul 3 puncte.
 
Jucatorii muta pe rand respectand anumite reguli de joc. Practic aceste reguli de joc se refera la mutarea pieselor. Pentru a intelege mai bine aceste reguli am dedicat cate un articol intreg fiecarei piese de sah astfel veti intelege perfect cum se joaca sah.
 
Link-urile catre articolele care descriu  fiecare piesa de sah le gasiti in lista de mai jos
Dupa ce ati citit articolele de mai sus ar trebui deja sa aveti cunostintele minime pe care trebuie sa le aiba un jucator de sah. Tot din citirea articoleleor de mai sus ar trebui sa stiti ce e sahul si matul. De retinut ca scopul jocului de sah este obtinerea matului (cititi articolul sah - mat). Acesta survine atunci cand un rege este atacat si nu poate fi mutat nicaieri spre a evita capturarea.
 
Tabla de sah Email
Jocul de sah se desfasoara pe Tabla de sah care are o forma patrata si este impartita in 8 linii si 8 coloane formand 64 de patrate. Cele 64 de patrate de pe tabla de sah au suprafete egale si sunt numite campuri colorate alternativ in alb si negru. Pe tablele de sah din lemn se folosesc culorile maro inchis si maro deschis (uneori alb cu maro inchis culoarea tablei). In  imaginea laturata  aveti un exemplu de tabla de sah. Cele 8 randuri de campuri , alternativ albe si negre, care merg de la un jucator la altul se numesc coloane.Cele 8 randuri de campuri, alternativ albe si negre, care ii despart pe jucatori si sunt perpendiculare pe coloane se numesc linii. Randurile de campuri de aceasi culoare, fie albe sau negre care unesc colturile tablei precum si liniile paralelecu acestea se numesc diagonale. Coloanele sunt indicate prin litere de la a la h, iar liniile sunt indicate prin cifre de la 1 la 8.  In imaginea din partea dreapta se poate observa clar cum se numeroteaza o tabla de sah.  Diagonalele se indica luand coordonatele campurilor primul si ultimul. De exemplu  a1-h8, c8-h3. Tabla de sah se aseaza intre jucatorii de sah in asa fel incat fiecare dintre ei sa aiba in coltul dreapta jos campul de culoare alba.

 

 


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL